Nick Trenton: Ne agyald túl!

“Elfogadni valamit nem azt jelenti, hogy egyetértünk a történéssel vagy örülünk neki, és nem is kellene megpróbálnunk változtatni rajta. Csupán arról van szó, hogy nagylelkűen megbékélünk azzal, aminek a megváltoztatására nincsen reális lehetőségünk, így aztán arra összpontosíthatunk, amin tudunk változtatni.”

Nick Trenton: Ne agyald túl!

Napjaink népbetegsége, hogy folyamatosan kattog az agyunk a legbanálisabb kérdéseken is, nem is beszélve a kardinális problémáinkról. Életünket alapjaiban véve határozza meg a gondolkodásmódunk, amelynek részét képezi maga a túlgondolás is.

Én szentül hiszem, hogy a túlgondolás nem egy ördögtől való tényező, amely arra szolgál, hogy megkeserítse a gondolkodó ember hétköznapjait, hiszen képzeljük csak el, hogy túlgondolás nélkül valószínűleg szegényebb lenne a társadalmunk a filozófiai, irodalmi, művészeti tereken, de tudományos téren is egyaránt ez a helyzet állna fent. Így tehát kétségtelen, hogy nem egy fekete-fehér jelenségről van szó, amely mindenképpen vagy szélsőségesen negatív vagy szélsőségesen pozitív vonzattal bír az életünkre nézve, hanem egy skáláról beszélhetünk, ahol a mi feladatunk az, hogy a túlgondolásra való hajlamunkat elhelyezzük és megtanuljuk azt a lehető legjobban és számunkra leghasznosabban kamatoztatni. Éppen ebben próbál segítséget nyújtani olvasóinak Nick Trenton is Ne agyald túl! c. könyvén keresztül.

Minden előismeret nélkül, a könyvet a kezembe véve elsősorban sokkal inkább a túlgondolás filozófiai vonatkozására gondoltam, ám a mű az egész folyamat gyakorlati oldalára összpontosít, kiélezve ezt a létállapotot a hétköznapokra. A kötetben taglalt kérdések ugyanis a stressz csökkentésére, a negatív gondolatok elengedésére, a rohanó világ megállítására és a jelenre való összpontosításra fókuszál, így leginkább az olvasók mindennapjai köszönnek vissza ránk a sorok közül.

Nick Trenton hat fejezeten keresztül tárgyalja ezt a témakört, minden oldaláról megvizsgálva azt:

1.A túlgondolás több, mint egyszerű agyalás

Ahhoz, hogy egy témáról érdemben tudjunk gondolkodni és a kommunikációs folyamatban való passzív résztvevőként – azaz olvasóként – is teljesértékű felei legyünk az eszmecserének, alapjaiban kell lefektetünk a túlgondolás fogalmának a mibenlétét, illetve szükséges a kontextusba való helyezés is.

A témamegjelölésben nem merül ki ez a rész, ugyanis a szerző rögtön elkezdi feltárni a túlgondolás lehetséges okait és megvizsgálja, hogy milyen külső hatások érik az embereket nap, mint nap, amelyek befolyásolják ezt a mentális folyamatot.

2. A stresszmentesítés receptje és hasonló finomságok

Becsapós fejezetcímmel állunk szemben, mivel ha tényleg létezne recept a stresszmentes élethez, akkor talán itt lenne az ideje elgondolkodni azon, hogy egy párhuzamos univerzumban élünk, amelyikben eleve problémák sincsenek.

Evidens, hogy a radikálisan eltérő személyiségekhez társuló különböző élethelyzetek és körülmények nem teszik lehetővé azt, hogy egységesen tudjunk gondolkodni a stresszmentesítésről. Ám századokra visszanyúlva is találunk olyan megküzdési mechanizmusokat, amelyek felveszik a harcot a stresszel szemben. Ezeket az alternatívákat tárja az olvasó elé a második fejezet, kifejtve a módszer előnyeit és gyakorlati színezetét.

3. Idő- és információkezelés

A szorongás egyik leggyakoribb forrása a rossz időmenedzselés. Amennyiben gyakran halmozod túl a feladataid és szorítanak a mindenféle határidők, akkor ez a te fejezeted lesz!

Biztosan ismerős az a szituáció, amikor összeírva a napi teendőidet konstatálod, hogy ennek a napnak vagy 30 órából kellene állnia, vagy kénytelen vagy lemondani egy baráti találkát, ráadásul két órával meg kell kurtítanod az amúgy is szűkös napi nyolc óra alvásidődet. A fejezetben megjelenő imputfeldolgozás-technika és a SMART célkitűzés alternatív megolddásokat kínál erre a problémára.

4.Azonnali zen technikák

Van az a precedens, amikor rögtön kell a segítség, mivel a stresszszinted már átlépett egy adott határt. Az autogén tréning, az irányított imagináció és a progresszív izomlazítás módszere, melyet Nick Trenton bemutat a negyedik fejezetben, többnyire olyan módszerek, amelyek bárhol és bármikor végezhetők és tudományosan bizonyított feszültségcsökkentő hatással rendelkeznek.

5.Huzalozd újra a gondolkodásod!

A kognitív torzítások fejezete az ötödik, amely arra próbál rávilágítani, hogy az árnyékként kísérő negatív gondolatokat hogyan hagyhatjuk magunk mögött. Talán ez a legkomplexebb része a könyvnek és aktív figyelmet és hozzájárulást igényel az olvasó részéről, ám a belefektetett energia sokszorosan visszatérül, hiszen olyan lehúzó tényezőket hagyhatunk így magunk mögött, amelyek csak hátráltatnak a hétköznapok során.

6. Új attitűdök és érzelmi önszabályozás

A könyv végére érve egy összefoglalón keresztül szemlélhetjük az olvasottakat és tudással teli batyunkba egy útravalót is csúsztat a szerző a további hasznos tanácsok térképével, amely elzárja előlünk a túlgondolás útját, átsegít a stresszhegyeken és csónakot kínál a negatív gondolatok tengerére is, hogy teljesebb útban legyen részünk az életnek nevezett kaland során.

“Végezetül, élj a jelenben, ne a múltban vagy a jövőben, mert a „mi lenne ha” gondolatok visznek bele leggyorsabban a túlgondolás útvesztőjébe.”

Nick Trenton: Ne agyald túl!
Hírdetés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: